Mine tips til træning på rejsen

Efter at have rejst i en del år, så har vi været nød sat til at træne på rejsen – hvilket i starten virkede som en umulige ide, men senere har vist sig at være rigtig nemt. Selvom man ikke er meldt ind i et træningscenter og bor tæt på, så kan det sagtens lade sig gøre, at holde sig i form. Løsningen er ikke at lede efter et nyt træningscenter på hver ny destination, men at komme ind i en rutine, som du kan forsætte med uanset hvor i verden du er. Denne rutine skal således være med det udstyr du kan have med i kufferterne samt de redskaber du finder i naturen. Står, eller kommer du til at stå, i samme situation som os, så har vi samlet en række tips til hvordan du nemt træner på din rejse(r).

Tip 1: Planlæg fremad

Et af de bedste tips vi kan komme med er, at du skal planlægge fremad. Både ift. dine rutiner samt hvor du træner. Det som nemmest får dig til at ”springe træningen over” er, hvis der kommer uforudsete problemer, som nemt og hurtigt tager motivationen fra dig. F.eks. planlægger vi altid præcis hvornår og hvor meget vi skal træne de første 14 dage af en nye destination, hvorvidt vi skal benytte rutine 1 eller 2 alt efter, hvilke omgivelser der er. Har du undersøgt på forhånd, har set billeder af stedet, ved du hvor tæt skov, vand etc. er på hotellet? Alle elementer som du kan benytte til at planlægge fremad – og skabe motivationen til at træne.

planlægning

Tip 2: Gennemgå din træningsrutine og tjek med udstyr

Min filosofi er, at man skal have så lidt udstyr med til træningen som muligt. Jo mindre udstyr du er afhængig af, jo nemmere er det for dig at træne på rejsen. For vores vedkommende er der kun 1*træningstøj, 1*træningssko samt en meget lille TRX-træningsudstyr. På baggrund af dette har vi en række træningsrutiner, som giver også lige så meget, som stod vi i et træningscenter hjemme i Danmark (.. og faktisk mere, da du ved trænings i naturen får meget mere end i et kedeligt træningscenter indenfor).

For at give dig en ide omkring, hvad vores træningsrutiner omhandler, så vil jeg gennemgå en enkelt af disse herunder.

– 15-25 min. løb

– Squat m. taske (fyldt med vandflasker)

– TRX træning (Se dette program)

– Chin-ups

– Planke

– 10-20 min løb

– 500 m. svømning

Men hvad der er med denne træning er, at den altid er ny pga. omgivelserne. Vi forlader hotellet/hustel/bungalow og løber indtil vi finder et passende sted. Her arbejder vi med squat (med vægt i taske), TRX, chin-ups og planke – alt sammen som giver os en all-around kropstræning (kettelbel med tasken er også en del af et andet program). Afslutningsvist løber vi til stranden/pool, hvor vi tager en lang afsluttende svømmetur.

squat

Tip 3: Træn op hjemmefra

Skal man ud og rejse i længere tid, eller blot et par uger, så kan det være en fordel at påbegynde træningen derhjemme. Til at træne sig op til dette således, at man får det bedste ud af træningen, vil jeg anbefale 2 ting.

For at vende sig til at træne i varmen, så vil det være en god ide at boksetræne på forhånd (f.eks. vha. en boksepude – se denne guide). Igennem boksetræning kan vil du nemlig opleve en høj intensitet samtidig med, at du sveder rigtig meget. Dette er noget som man skal vende sig til, hvilket man ikke opnår på sammen måde før man er af sted. Det optimale ville være at træne i et varmt rum, men dette er sjældent muligt for særlig mange.

Det næste du skal gøre er, at arbejde på de rutiner som du vil have med på rejsen. Begynd at se på mulighederne allerede inden rejsen, men endnu vigtigere, tjek hvilke alternativer du har. Det som skaber en effektiv træning på rejsen er nemlig, at du hurtigt kan omstille dig, hvis planerne ikke går som de skal.

Tip 4: Gør det sammen og hyg jer

Hvad der er vigtigt er, at det er noget som jeg gør sammen med den bedre halvdel, hvilket får træningen til at være en oplevelse hver gang. Vi får set opgivelser (løber ikke altid de samme steder hen), og vi hygger os med hinanden. Det er ufatteligt vigtigt at træning ikke går hen og bliver en byrde for dig/jer på rejsen, da du trods alt er ude for at opleve verden, og dette er der ikke noget der skal ødelægge.

Vi håber i kunne bruge vores træningstips til rejsen. Har I selv nogle tips som I benytter på rejsen, så læg endelig en kommentar herunder.

maxresdefault

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *